Endringer fra Bilcross seksjonen

Infoskriv Nr. 2-10 Skrevet den 6. mai 2010 Emne ; § 313 Teknisk reglement i Bilcross

Endring i § 313 Teknisk reglement for Bilcross

På Bilsportkonferansen 2009 ble forslag til teknisk reglement for bilcross presentert og diskutert. Deriblant også en endring når det gjelder bensintank hvor det ble påbudt med plate som beskyttelse på utvendig montert bensintank. Det fremkom ingen store protester mot dette der. Men da reglementet ble offentliggjort i desember mottok vi masse protester og problemstillinger på dette, momenter som både gikk på pris, utførelse m.m. fra miljøet. Dette medførte at seksjonen diskuterte dette på nytt med flere av våre tekniske kontrollanter.

Etter det man følte var en grundig gjennomgang av saken, herunder gjennomgang av det svenske reglementet, ble det 21. januar offentliggjort en endring hvor originaltank måtte fjernes. Reaksjonene som dette medførte var langt over hva seksjonen hadde forestilt seg, og har medført stor arbeidsmengde i form av å svare på mailer og telefoner. Etter hvert som dette tiltok startet seksjonen nok en gang arbeidet med å gjennomgå pkt. 3.2, i utgangspunktet for å se hva som kunne modifiseres med tanke diverse momenter som ble fremlagt, bl.a. injection systemer på "nyere" typer biler. Man var fortsatt av den oppfatning at fjerning av original av sikkerhetsmessige årsaker var den beste løsningen, men så på muligheter som kunne løse disse problemstillingene. Vi var også av den oppfatning at ting ville gå seg til etter hvert som dette ble innarbeidet.

Dessverre viser det seg at det ikke har gjort det og vi fant ut at vi måtte se på dette med nye øyne. Saken ble diskutert med eksterne fagpersoner for å finne en løsning hvor man kunne møte miljøet og ta de mange reaksjonene til følge, og kvalitetssikre saken.

Seksjonen har valgt å bruke god tid på dette, og det reglement som nå foreligger (offentliggjort 6. mai 2010) er en følge av dette arbeidet. Vi mener da at vi har tatt problemstillingene til etterretning.

De som tok reglement av 21. januar til følge og gjorde disse endringene vil kanskje føle at de har gjort dette til unødvendig, men det er lite man kan gjøre med det nå. Seksjonen (og fagpersonene man har diskutert dette med) mener dessuten at løsningen fortsatt er den beste sikkerhetsmessig slik at vi håper også utøverne ser på den måten.

Vi håper nå at dette vil roe seg i miljøet. Det vil helt sikkert dukke opp problemstillinger for enkelte når det gjelder nytt reglement også, men det blir da utøveren selv sitt ansvar få finne løsninger på dette. Seksjonen kan ikke ta ansvar for finne løsning for absolutt alt som kan være en eventualitet. Det regelverk som nå fremlegges menes å dekke den store massen.

3.2 Drivstoffsystem

(endret 2010-05-06)

Forgassere og innsprøytningssystem er fritt.

Bensintank skal være i følge ett av følgende alternativer:

1. Originaltank Bruk av originaltank forutsetter at den er montert på original plass og i originale fester eller bedre. Det kreves også at original plassering er i bagasjerommet eller under bilen. Hvis originaltank sitter under bilen skal den beskyttes med en plate for å unngå at tanken skades. Platen må være av metall og minst 2 mm tykk. Er originaltank plassert slik at den ikke kan beskyttes av nevnte plate skal den demonteres og erstattes av uoriginal bensintank.

2. Uoriginal bensintank

Når original tank fjernes skal hull som oppstår dekkes med plate av samme tykkelse som gulv, eller max 2mm. Dersom uoriginal bensintank benyttes får den romme max 25 liter. Denne skal være montert i bagasjerom og minst 30 cm i sideretning og lengderetning fra karosseriets yttersider. Tilkoblinger i bensintanken lages av deler som er beregnet til dette. D.v.s. rørstusser, gjennomføringer, mutrer og pakninger beregnet på montering på bensintank. Innfesting av uoriginal tank skal skje ved hjelp av en bunnramme og et flattjern på min. 3 x 30 mm. Bunnrammen skal sørge for at tanken ikke skal skli sideveis, og den skal sveises eller skrues fast til underlaget. Flattjernet skal plasseres over tanken på tvers og festes med to min. 8 mm gjennomgående bolter med min. 2 mm tykke og 20 cm2 store underlagsskiver. (Se skisse).

Tanklokket skal være av skrutype eller annen form for låsing.

Når bensintank plasseres i bagasjerom kreves det skillevegg mellom bagasjerom og kupé. Skillevegg mot kupé skal være væsketett og av ikke brennbart materiale. Lexan er tillatt materiale i skilleveggen. Eventuelt kan brann- og væsketett metall-kasse lages rundt bensintank.

Væsketett metallkasse skal ha drenering i bunnen med rør/slange (min 10mm) som munner ut på utsiden av karosseriet.

Bensinledninger som kan utsettes for mekanisk påvirkning skal være beskyttet. I kupeen får Bensinledninger ikke være skjøtet.

Det anbefales at bilens samtlige bensinpumper kun får arbeide når motoren er i gang og ved selve startøyeblikket.

Spjeldaksel skal i sin helhet være påvirket mekanisk.

Spjeldaksel skal være utstyrt med fjær som stenger gasspjeldet ved feil på gassoverføring.

Motorens luftinntak får ikke være montert i kupéen.

Bensintanken skal utstyres med enveisventil på luftingen om det er fare for at drivstoff kan lekke ut hvis bilen ligger på siden eller taket. Utlufting SKAL munne ut på utsiden av karosseriet.

Under alle omstendigheter skal lekkasje av bensin forhindres med bruk av riktig materiale, skjøteanordninger beregnet på bensin og riktig og solid festing av alle komponenter.

Infoskrivet blir sendt de klubber og tekniske kontrollanter vi har i vårt mailpostsystem for infoskriv og ber klubbene om å være behjelpelig med å formidle informasjonen videre.

2010-05-06 vba

[Tilbake]

 Powered by Makeweb 4.1